Acceptance letter

Tänään se sitten tuli. Acceptance letter. Olen jo kerennyt odottaakin sitä. Sähköpostin näkeminen sai minut enemmänkin huoahtamaan helpotuksesta kuin kirkumaa, koska olin jo edeltävistä sähköposteista SGGW:n kanssa saanut sellaisen kuvan, että kyse minun hyväksymisessäni on enemmän papereiden laittamisesta kuntoon.

Nyt voin siis aloittaa sen seuraavan vaiheen eli niiden asioiden tekemisen, jotka tulee tehdä ennen vaihdon alkua. Olen onnekseni löytänyt puolalaisen kielikaverini kautta suomalaisen, joka on tällä hetkellä opiskelemassa Warsaw Univerity:ssä ja varsovalaisen, joka on ollut vaihdossa Vaasassa. Saan siis arvokasta tietoa siitä mitä minun kannattaa tehdä vaihtoon liittyen ja minulla on jo ainakin yksi tuttu Varsovassa auttamassa asioissa, joissa tarvitsen apua. Se vähentää minun (ja äitini) stressiä, huomattavasti. En siis (toivottavasti) päädy yksin suureen Varsovaan, jossa en tiedä yhtään mitä tehdä tai minne mennä. Suomalaisen avulla taas saan vastauksia haluamiini kysymyksiini ja sekin vähentää huomattavasti vaihtoa edeltävää stressiä.

Ensimmäinen kysymys mikä minulle tuli hyväksymiskirjeen jälkeen oli: missä minä siis tulen asumaan? SGGW:llä on kuulemma 130 dorm asuntoa vaihtareille ja koska keväällä vaihtareita on yleensä vain 60-70 on paikka siellä jotakuinkin taattu. Suomalainen kaverini kuitenkin suosittelisi oman kokemuksensa perusteella yksityiseltä asumispaikan hankkimista. SGGW:n dormilla hintaa on 80-100€/kk, mutta siellä sinulla ei ole edes omaa makuuhuonetta niin kuin suomalaisissa soluhuoneissa. ESN SGGW:n kumppanilta (Pepe Housing) katsottuani huomasin perinteisen soluhuoneen hinnan olevat vähintään noin 220€/kk. Se on halvempi kuin nykyinen vuokrani (solu, 288,01€/kk), mutta onko tuo asia mihin haluan investoida? Uskon kyllä löytäväni omaa rauhaa kävelemällä, kirjastossa olemisella tai yksinään kahvilla käymisellä (suunnittelen viettäväni vapaa-aikaani ainakin kirjakahviloissa), mutta nukkumarauha soluhuoneessa ei ole taattu. Korvatulpat eivät riitä kaikkeen ja olen todennäköisesti nukkuma-ajoissa poikkeus, koska haluan mennä nukkumaan noin kello 22. Jos dormin "kotiintuloaika" on tuo, se on ok, mutta en ole varma siitä onko dormeilla hiljaisuusaikaa ja kuka sitä mahdollisesti valvoo.

Saan myös tietää dormistani vasta helmikuun alussa (muutan Varsovaan 19.2.), joten minun pitää tiedustella miten hoidan KELA:n tukiasiat. Niissä kun hinta pitäisi olla mielestäni tiedossa. Muita asioita joista olen jo alkanut huolehtimaan ovat vakuutukset ja rokotukset. Lentolipun hankkiminen on nopeaa ja helppoa niin kuin on myös osoitteeni muuttaminen takaisin vanhemmilleni. Uskon myös, että pankissa käyminen ja vaihdosta ilmoittaminen on hyvä asia. Rahaan liittyen olen myös kuullut, että saan maksamani lukukausimaksun VYY:ltä takaisin kevään osalta, koska en silloin käytä niitä palveluita, joista olen maksanut. (Nyt minulle tuli tosin mieleen, että mites sitten siihen helmikuun puoliväliin saakka, kun suoritan kuitenkin kaksi kurssia..) Minun tulee myös muistaa perua lehtitilaukseni (Ekonomista ja TEKistä en niin välitä mutta National Geographic on minulle tärkeä, joten saatan yrittää jopa saada sen Varsovaan 😁). Hyvin tärkeää on myös mennä uusimaan passini, koska se vanhenee ensi vuoden puolella..

Uskon kyllä saavani kaikkiin kysymyksiini vastauksen, jos en muuten niin kyselemällä. Ei se satu vaikka saattaakin joskus ehkä mahdollisesti turhauttaa (ainakin vastausaikaan ja vastauksen tarkkuuteen liittyen).

See ya!

Kuvahaun tulos haulle exchange year

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polish food

Lisää opiskelusta

Matka alkaa!