Matka alkaa!

Hei!

Olen Susanna ja opiskelen toista vuotta Vaasan yliopistossa kauppatieteiden kandidaatiksi teknillisessä tiedekunnassa. Pääaineenani on tietojärjestelmätiede ja pidän (tai jopa rakastan) opiskelua. Luonteeltani olen tunnollinen mitä tulee deadlinen noudattamiseen ja mieleni tekee osallistua kaikkeen. Olen ESN (Erasmus Student Netwrok) Vaasan hallituksessa ensimmäistä vuotta joten kun en ole opiskelemassa niin teen todennäköisesti joku ESN hommia tai vietän oikeaa vapaa-aikaa. Oikealla vapaa-ajallani pidän lenkkeilystä (ehkä joskus se puoli maraton) ja rakastan kirjojen lukemista (suomeksi ja englanniksi, ehkä joskus vielä ruotsiksi?). Rakastan myös musiikkia ja lenkkeillessäni (harrastan sitä yksin) kuuntelen omaan sen hetkiseen fiilikseeni sopivaa musiikkia. Musiikkimakuni kattaa popin, rokin ja jopa metallin. Lempibändejäni ovat Volbeat ja Haloo Helsinki!.

Se taustoistani. Vaihtoon liittyen tiesin heti yliopistoon tullessani, että haluan mennä vaihto-opiskelemaan Eurooppaan ja kandivaiheessa ja työharjoitteluun maisterivaiheessa. Ensimmäinen unelma siis meneillään. Toivottavasti tuleva yliopistoni on Warsaw Unversity of Life Sciences ja siellä tarkoituksena on opiskella in Faculty of Economic Sciences. Niin ja vaihtoon lähdön syynä on erityisesti päästä kokemaan erilaisia kulttuureja (vaihdossa ollessa tapaa myös vaihtareita joten maailman kulttuurit, täältä tullaan!) ja kokemaan sen mahtavan tapahtuman nimeltä vaihto-opiskelu. Olen ollut jo kolmen viikon kielimatkalla Edinburghissa yläasteella ja kahden viikon kiipeily/vaellus leirillä Sveitsissä lukiossa. Olen siis aina pyrkinyt ulkomaille kerryttämään tietämystä aina kun mahdollista, jotakuinkin. Englannin käyttö on minulle nykyisin arkipäivää, lähinnä ESN:ssä toimimisesta johtuen, tekstaan joka päivä ja puhun joka päivä englantia.

Vaihtoprosessi mennään vielä aika alkuvaiheessa, kai. Valitsin yliopistoni ja hain sinne tämän vuoden alussa ja nyt on yliopiston suorittama nimeäminen tapahtunut ja Varsovan yliopisto on lähettänyt minulle dokumentit täydennettäväksi. Suoritusote, valokuva, europassi (kielitodistus) ja se varsinainen application joka sisältää myös housing formin (haen asuntoa yliopiston kautta) ovat jo valmiina, odotan vielä Learning Agreement (before) valmistumista, joka on kansainvälisellä puolella VY:ssä (Vaasan yliopistossa) hyväksyttävänä ja allekirjoitettavana. Omasta mielestäni koen että asiat ovat (ainakin vielä) reilassa.

Seuraavana luvassa on OLS-testin (Erasmus opiskelijoiden kielitesti, jossa seurataan kielen kehitystä, ajattelin suorittaa puolaksi, iiks) ja käytännön asioiden kuten vakuutuksen ja KELA:n kanssa asioimisen vuoro. Myöhemmät tietenkin vasta kun olen saanut SGGW:stä (Warsaw University of Life Sciences) vahvistuksen eli hyväksynnän vaihdolleni.

Vaihdossa oloon liittyen, pyrin valmistautumaan mahdollisimman hyvin. Olen yliopiston englannin kielisellä kurssilla joka on tarkoitettu esimerkiksi juuri vaihtoon lähteville ja saan siellä tutustua eri kulttuureihin, muiden kurssilla olevien eri maalaisten ja opiskelijoiden myötä sekä kurssitehtävien myötä. Tämän kurssin lisäksi olen saanut myös puolalaisen kielikaverin, joka opettaa minulle puolaa ja Puolasta ja minä taas teen saman Suomesta. Tämän kurssin lisäksi yritän myös opiskella puolaa Duolingossa. Molemmat kurssit ovat lähteneet oikein hyvin käyntiin ja muutenkin muiden kurssien ja muiden asioiden kanssa tekemistä riittää, mutta kyllä minä selviän.

See ya!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polish food

Lisää opiskelusta